Падпішыся на нашу медыйную рассылку!
Кожны тыдзень атрымлівай на пошту: якасныя магчымасці (гранты, вакансіі, конкурсы, стыпендыі), анонсы івэнтаў (лекцыі, дыскусіі, прэзентацыі, прэс-канферэнцыі) і карысны кантэнт
У якой кінастужцы жывуць беларусы і які антыдот ад рускага міру? Падчас Lviv Media Forum 2024 наша каляжанка Аліна Рудзіна зафіксіравала яскравыя моманты. Пра выхад з ценю імперыі і пра ролю ў гэтым мовы і нацыянальнай ідэнтычнасці, пра расійскі ўплыў і падобны досвед розных краін – чытайце ў нашым тэксце. А пра тое, ці можна пераадолець спадчыну каланіялізму і колькі часу гэта зойме, можна пачытаць на MediaIQ. Увага: сайт і сацсеткі Media IQ прызнаныя ў РБ «экстрэмісцкімі матэрыяламі».
Гэта серыя прэзентацый пад агульнай сакратаўскай тэмай – «Загавары, каб цябе было бачна» – прыцягнула маю ўвагу не толькі таму, што ў ёй прымаў удзел Франак Вячорка як беларускі прадстаўнік. Я пачула чатыры выступы прафесіяналаў з чатырох краін – Арменіі, Беларусі, ЗША, Украіны – якія распавялі і асабістыя гісторыі, і гісторыі сваіх краін у кантэксце барацьбы з імперыялізмам.
Першай выступала Лусінэ Харац’ян, пісьменніца і даследчыца з Арменіі. Яе даследаванні сканцэнтраваны на памяці, палітыцы, адукацыі дарослых, пытаннях прымірэння і вырашэння канфліктаў. Некалькі цытатаў:
– Важна знайсці мову, якая дазволіць не толькі табе бачыць мяне, але якая таксама дазволіць мне самой бачыць сябе па-іншаму.
Я чалавек, які не верыць у гісторыю. Я чалавек, які верыць у персанальныя гісторыі ці, прынамсі, у магчымасці гісторый.
Для мяне лепшы спосаб зацямніць імперыю або выйсці з яе ценю – гэта перакрыць яе аднагалосы наратыў, упэўнена, сказаны з пазіцыі сілы, перакрыць яго шматгалоссем моў, пазіцый, наратываў, праз зрушэнне аднаго цэнтра, праз прызнанне існавання некалькіх цэнтраў.
Учора нас вазілі у Superhumans, цэнтр пратэзавання, рэканструктыўнай хірургіі і рэабілітацыі ахвяр вайны.
І тут я зразумела, што Украіна ўжо выйшла з ценю імпэрыі, бо ўжо размаўляе на іншай мове.
Тая імперыя, часткай якой многія з нас некалі былі, у нейкі момант проста адмовіла бы ў існаванні інвалідам вайны, якія псуюць карціну Перамогі. У СССР, пачынаючы з 1948 года, людзей, якія страцілі канечнасці падчас вайны, прымусова збіралі і змяшчалі ў так званыя інвалідныя дамы, далей ад буйных гарадоў, каб савецкія людзі-пераможцы не бачылі іх і з лёгкасцю славілі Вялікую Перамогу. Вось як тая імпэрыя вырашала гэтую праблему. Так што іначай ставіцца да людзей, забяспечваць ім годнае жыццё – гэта іншая мова, а не мова той імпэрыі, якую мы добра ведалі.
Імперскі дыскурс, з якім мы маем справу да гэтага часу, прадстаўляе нацыі і супольнасці, над якімі ён хоча дамінаваць і кантраляваць, як нацыяналістычныя, сепаратысцкія, і актыўна карыстаецца мовай АТА (антытэрарыстычнай аперацыі). Поўнамаштабнае ўварванне ва Украіну Расія апісвае гэтай мовай: нацыяналісты, заходнія агенты і г. д. Гэты словы ўжываюцца да нас, каб апраўдаць гвалт. Наратыў 19-га стагоддзя будзе актуальным, пакуль існуе гэта мова.
Мы жывем у час, калі мова супраціву гучыць мацней, чым мова тысячы лістоў. Гэта робіць вас бачнымі і наносіць вас на карту.
Доўгі цень імпэрыі хістаецца і змяншаецца, маргіналізуецца. Магчыма, гэта стане бачна не так хутка, бо мова, якую усё больш людзей абіраюць ва Украіне, у Грузіі ці ў Арменіі, будзе вызваляльнай. Гэта мова, якая ставіць чалавека, чалавечыя жыцці, чалавечую годнасць у цэнтр. Чалавека, а не сістэму. Гэта мова зрушэння цэнтра, якая прызнае, што кожнае жыццё мае значэнне.
Другім на сцэну выйшаў Франак Вячорка, беларускі дзеяч апазіцыі, журналіст, даследчык і медыяэксперт. Зараз ён уваходзіць у склад каманды Святланы Ціханоўскай.
– Перш за ўсё, я хацеў бы моцна паапладзіраваць украінскім журналістам, якія натхняюць усіх нас, і якія разам з Узброенымі Сіламі Украіны з’яўляюцца рухаючай сілай барацьбы Украіны за свабоду. Барацьба Украіны за свабоду глыбока ўзаемазвязана з барацьбой Беларусі за сваю свабоду. І гэта пачалося даўно, таму што беларусаў натхняла яшчэ барацьба Украіны за свабоду супраць Савецкага Саюза. Потым рэвалюцыя годнасці 2014, якая стала іскрай для ўздыму нацыянальнай ідэнтычнасці беларусаў – калі мы ўбачылі, як украінцы бароняць сваю культуру, сваю гісторыю.
Барацьба Беларусі за свабоду складаная, але падобная на тое, што зараз праходзяць украінцы, армяне, грузіны, малдаване. У адрозненне ад Украіны, Беларусь значна даўжэй была тэрыторыяй расійскага панавання, з 18-га стагоддзя, і ў нас не было магчымасці адрадзіць або пабудаваць сваю нацыянальную ідэнтычнасць. Калі прыйшлі расійцы, яны адразу ўсё зруйнавалі, а цяпер пры Лукашэнку, які абслугоўвае Пуціна, працягваецца той самы працэс.
Уявіце сабе, 100 гадоў таму 90 % беларусаў размаўлялі на беларускай мове. Зараз гэта толькі 10 %.
Вядома, сітуацыя мяняецца. І гэта мяняецца не дзякуючы Лукашэнку, а перш за ўсё дзякуючы людзям, моладзі, якая вандруе, і дзякуючы тэхналогіям: Facebook, Instagram і нават TikTok. Яны дапамагалі нам у 2010 і 2015 гадах зноў фармаваць, развіваць і жывіць беларушчыну.
І толькі дзякуючы тэхналогіям беларуская мова атрымала яшчэ адзін шанец. І ў 2020 годзе быў пік гэтай новай хвалі нацыянальнага адраджэння.
Вы ўсе памятаеце вялікія пратэсты беларусаў. Па ўсёй краіне ў іх прынялі ўдзел каля 1,5 млн беларусаў. Не праз эканоміку, не праз нейкую моцную палітычную альтэрнатыву. Гэта было выклікана жаданнем людзей жыць у Еўропе, хоць людзі яшчэ не разумелі, што значыць гэты шлях да Еўропы. І ўкраінцы зараз паказваюць нам, які гэты шлях складаны.
Вы ведаеце гэты серыял Bunker (англ. Silo), які быў папулярны ў мінулым годзе, калі цэлая нацыя жыве пад зямлёй так доўга, што гэтыя людзі ўжо забыліся, чаму яны жывуць пад зямлёй. І тыя, хто там у кіраўніцтве, таксама не могуць патлумачыць. Але яны проста не могуць выйсці наверх у адкрыты свет, таму што, ведаеце, ёсць такая традыцыя. І калі мяняюцца пакаленні, гэтую традыцыю захоўваюць: мы пад зямлёй і павінны жыць тут.
Нешта падобнае адбываецца і з беларусамі. Фактычна ізаляваныя – палітычна, інфармацыйна, культурна – ад адкрытага і вольнага свету. Лукашэнка быў зацікаўлены ў тым, каб утрымаць нацыю ў гэтым бункеры. Таму людзі не ставяць пытанняў, чаму мы жывем у падполлі. Калі вы задаеце пытанні, вас караюць. І гэта нагадвае мне іншы фільм, магчыма, вы яго глядзелі – «Ленін, бывай». Гаворка там ідзе пра стварэнне паралельнай рэальнасці. Рэжым зразумеў, што для таго, каб людзі не задаваліся пытаннямі, хто яны, дзе яны, якая ў іх гісторыя, якая ў іх сапраўдная культура, ён – з дапамогай тэхналогій, прапаганды, СМІ, вядома, – стварае гэтую ленінскую рэальнасць, пачынаючы з дзіцячых садкоў, школ.
Ведаеце, у маёй школе і ва ўніверсітэце стрыжнем адукацыйнага працэсу была дзяржаўная ідэалогія, была гісторыя Вялікай Айчыннай вайны, Другой сусветнай вайны. Нас вучылі, што мы ёсць часткай гэтай «вялікай Расіі», а лішнія пытанні караліся.
І гэты падыход дамінаваў і працаваў, ён быў эфектыўным да 2010 года, калі, зноў жа, з’явіліся тэхналогіі. Калі рэвалюцыя ў 2020 не ўдалася, Лукашэнка цалкам знішчыў альтэрнатыўныя СМІ. У звычайных людзей ёсць доступ да Інтэрнэту, і гэта дае мне надзею, што, нягледзячы на ўсе гэтыя рэпрэсіі, тэрор, гэтую масіраваную прапаганду, людзі ўсё ж знаходзяць спосаб займацца нейкай дзейнасцю.
Для беларускіх журналістаў гэта велічэзны выклік: калі ты не маеш доступу да крыніц інфармацыі, калі ты не можаш быць на месцы – як асвятляць падзеі?
Мы сутыкнуліся з праблемай рэарганізацыі медыя, якія былі вымушаныя адправіцца ў эміграцыю. І многія з тых звычайных людзей, хто быў проста падпісчыкам на YouTube, у Instagram, яны сталі журналістамі. Мы называем іх грамадзянскімі журналістамі ці нашай падпольнай выведкай. І гэтая выведка, у асноўным, дастаўляла СМІ навіны і інсайды. І гэтыя ўцечкі інфармацыі пра жыццё краіны ўнутры зараз становяцца нацыянальным відам спорту. І, з аднаго боку, у нас гэты рэпрэсіўны апарат і Лукашэнка, які атакуе захад, шантажуючы ядзернай зброяй. А з іншага боку, ёсць тысячы кантактаў і людзей унутры сістэмы, якія працуюць на сістэму, нават на КДБ і міліцыю, якія зліваюць інфармацыю журналістам, незалежным мэдыя, дэмакратычным сілам пра рэальную сітуацыю знутры.
… Гэта таксама дае мне надзею. Што тычыцца сітуацыі з ідэнтычнасцю, то мы бачым, як рэжым спрабуе раскалоць грамадства на дзве часткі. У прынцыпе, зараз мы знаходзімся ў сітуацыі, калі ёсць дзве Беларусі. Адна Беларусь – акупаваная, і гэта дэ-факта так. Так, фармальна гэта яшчэ незалежная краіна. Гэта нагадвае рэжым Вішы ў Францыі часоў Другой сусветнай вайны. Падобная сітуацыя з лукашэнкаўскай Беларуссю. І гэта Беларусь моцна, хутка, інтэнсіўна зрусіфікаваная на ўсіх этапах – у адукацыйнай, інфармацыйнай, культурнай прасторы.
Але ёсць іншая Беларусь, якая існуе віртуальна ў інфармацыйнай прасторы і ў выгнанні. І гэта Беларусь, на якую мы можам найбольш паўплываць. І мэта гэтай Беларусі – не проста знішчыць рэжым, які знаходзіцца ўнутры Беларусі, але і захаваць культуру і ідэнтычнасць. І мы зараз бачым, што ўсе гэтыя ініцыятывы, якія існавалі ўнутры краіны, папулярызуючы беларускую мову, культуру, яны цяпер у Польшчы, у Грузіі, ва Украіне, у Літве. Яны ствараюць школы, адкрываюць курсы беларускай мовы, спрабуючы захаваць беларускія традыцыі, нацыянальныя святы, усё тое, што немагчыма ўнутры краіны. І нашай мэтай ў будучыні, калі сітуацыя зменіцца, а яна абавязкова зменіцца, будзе прымірыць гэтыя дзве Беларусі. Бо беларусы моцна адрозніваюцца ад расійцаў. Мы бачым гэта нават у апытаннях пра стаўленне да вайны і аб’яднанне з Расіяй.
І Лукашэнка, і Пуцін таксама гэта разумеюць. Таму яны зацікаўлены ў тым, каб Беларусь заставалася шэрай буфернай зонай. Буферная зона, якая, па сутнасці, пасіўна падтрымлівае вайну, дапамагаючы Расіі боепрыпасамі, зброяй, якая прадаставіла тэрыторыю для абстрэлаў і нападу на Украіну. Але з іншага боку, яны не спрабуюць закрануць гэтую глыбінную беларускасць, еўрапейскасць грамадства. Зараз мы, як дэмакратычныя сілы Беларусі, спрабуем працаваць унутры краіны, але толькі ў падполлі.
Посткаланіялізм і мова. Ці можна пераадолець спадчыну каланіялізму і колькі часу гэта зойме
І наша мэта зараз – каб беларусы ўнутры краіны зразумелі, якім можа быць іх жыццё, каб стварыць для іх правільны стымул змагацца. Таму што калі ты жывеш у поўнай ізаляцыі, у жаху, у атмасферы тэрору, як у сталінскія часы, то хочаш бачыць і разумець, за што ты пакутуеш. Мы спрабуем працаваць з еўрапейскімі краінамі, з Брусэлем, з Вашынгтонам, і паказаць, якія выгоды можа атрымаць Беларусь, калі яна стане незалежнай і свабоднай ад расейскага ўплыву. І вельмі важна тое, што зараз дэманструе Украіна – натхненне, адзінства, супрацьстаянне расійскай прапагандзе і расійскай агрэсіі. Другая наша мэта – натхніць рух супраціву ўнутры краіны. А тут, як я ўжо казаў, ёсць падпольная дзейнасць.
І трэцяя наша мэта – гэта ўзмацненне нацыянальнай ідэнтычнасці, таму што нацыянальная ідэнтычнасць з’яўляецца наймацнейшым антыдотам ад рускага міру. Няма патрэбы пераконваць украінцаў у тым, наколькі важная нацыянальная ідэнтычнасць, наколькі важная мова. Але тое, што мы павінны зрабіць, – мы павінны данесці гэта разуменне да людзей у краіне. І зараз, без моцных СМІ, без самаарганізаванага грамадства, зрабіць гэта вельмі цяжка.
Бачу крэатыўнасць нашых грамадзянскіх журналістаў, інтэлект нашых людзей і нашых кіберпартызан, я ўпэўнены, што гэта будзе магчыма.
Трэцім спікерам стаў Тэрэл Стар, амерыканскі журналіст і міжнародны аглядальнік, які «будуе масты паміж украінскім і амерыканскім наратывамі».
– Я пачаў сваё падарожжа ва Украіну з Расіі, дзе працаваў валанцёрам у дзіцячым доме. Так, я ведаю, што я пачаў сваё падарожжа ва Украіну з пекла, прабачце мяне. І вось тады я пачаў сапраўды разумець расійскі каланіялізм і тое, як ён прымяняўся, і стаў праводзіць паралелі са сваім жыццём.
Калі я паехаў у Грузію… З пункту гледжання амерыканцаў, грузіны – белыя людзі, а мне было 23 гады, і я быў адзіным цемнаскурым у сваёй групе. І я заўважыў, што грузіны адчулі да мяне прыязнасць, і я не зусім разумеў прычыну. Я спрабаваў высветліць гэта, і яны сказалі: «Ну, ведаеш Тэрэл, калі мы едзем у Расію, яны называюць нас чорнымі».
Я сапраўды пачаў разумець ролю Расіі ў Грузіі як каланіяльнай дзяржавы. Я хацеў даведацца больш пра краіны, якія былі каланізаваныя Расіяй, таму што многія з маіх равеснікаў хацелі стаць экспертамі па менавіта Расіі, а я хацеў зразумець людзей, якія рэзаніравалі са мной.
Я лічу, што калі мы хочам гаварыць аб дэкаланізацыі свету, мы мусім пачаць з дэкаланізацыі нашых уласных розумаў.
Што азначае, што, каб зразумець іншых, і калі мы самі хочам, каб нас зразумелі, мы павінны разгледзець нашы ўласныя стэрэатыпы і ўласныя памылковыя ўяўленні. Мне спатрэбіўся час, каб па-сапраўднаму зразумець, што гэтыя людзі, якія ў Амерыцы будуць белымі, маюць нейкую форму салідарнасці са мной. Але гэта быў вельмі асабісты досвед.
Такім чынам, калі я распавядаю пра Украіну, я абмяркоўваю тое, што нас збліжае, і расказваю гісторыі. І чым больш мы будзем распавядаць адно аднаму гісторый і размаўляць пра ўласную барацьбу, тым мацнейшымі і ўзаемазвязанымі мы будзем.
Завяршала выступы Вольга Такарук, стыпендыятка Chatham House Open Society University network academy, якая распавяла, як украінцы выкарыстоўваюць гумар як інструмент супраціву, як інструмент яднання і барацьбы з расійскім імперыялізмам. Гэтая частка была збольшага візуальная, з прыкладамі, якія, насамрэч, знаёмы кожнаму, хто хоць у нейкай ступені сачыў за ходам вайны ва Украіне пасля лютага 2022 года.
Армія крэатыўных стваральнікаў мемаў аператыўна рэагуе і высмейвае расійскую прапаганду дзяржаўных СМІ, заявы расійскіх дзяржаўных чыноўнікаў, і проста прыцягвае ўвагу да ўсёй абсурднасці наратываў, якія Расія выкарыстоўвае, каб апраўдаць гэтую вайну.
Гумар дапамагае вытрымліваць штодзённыя цяжкасці і ставіць пад сумнеў расійскія імперыялістычныя наратывы, расійскі погляд на ўкраінскую гісторыю, падкрэсліваючы абсурднасць расійскай імперыялістычнай ідэалогіі.
Усе прэзентацыі ў арыгінале можна паглядзець па спасылцы.
Тэкст падрыхтаваны ў межах медыяпартнёрства Press Club Belarus і X LMF. З 2013 года LMF з’яўляецца найбуйнейшай медыяканферэнцыяй ва Усходняй і Цэнтральнай Еўропе. Падзею праводзіць ГА «Львоўскі медыяфорум». Больш чытайце тут.
Кожны тыдзень атрымлівай на пошту: якасныя магчымасці (гранты, вакансіі, конкурсы, стыпендыі), анонсы івэнтаў (лекцыі, дыскусіі, прэзентацыі, прэс-канферэнцыі) і карысны кантэнт